Saturday, March 27, 2010

Terkena racun ros melalui kisah dongeng?



Dulu saya bukanlah seorang yang minat berkebun.

Entah bagaimana saya boleh jatuh cinta, ataupun dengan kata lain 'terkena racun' ros pun saya tidak tahu. Yang pastinya sekarang saya telah mempunyai 70 jenis ros di halaman rumah dan tidak syak lagi bilangan itu semakin bertambah daripada tahun ke tahun.

Kenapa saya begitu sekali meminati bunga ros? Mungkin kerana termakan dek kepopularitian bunga ini yang digembar-gemburkan oleh media barat dan adanya kaitan (association) dengan lambang cinta dan kisah-kisah romantik yang sememangnya secara tidak langsung memberi kesan yang mendalam terhadap tahap minat seseorang.

Tetapi bilakah 'racun' ini bermula atau berlaku ke atas diri saya?

Teori racun

Saya mempunyai satu teori mengenai tentang bagaimana saya terkena racun ros (haha! teori melalut... layan saja) Saya rasa saya telah secara separa sedar dipukau daripada sejak kecil lagi tentang keindahan bunga ros ini.

Saya terpukau oleh enchanting moments cerita-cerita dongeng (fairytales) yang memuatkan bunga ros sebagai isian terpenting cerita ataupun yang menambahkan lagi keindahan cerita itu sendiri.

Contohnya seperti;

Beauty and the Beast
  • Beauty meminta ayahnya membawa pulang sekuntum mawar putih sebagai tanda kasih
  • Masa yang diberikan kepada Beast untuk mencari cinta sejati diabadikan dalam bentuk sekuntum mawar merah yang magical.
  • Beast menunggu kepulangan Beauty di taman mawar putih kesukaan Beauty

Sleeping Beauty
  • Puteri yang lahir diberi nama Briar Rose
  • Mawar liar memenuhi dan menutupi istana selepas Briar Rose ditidurkan

Snow White
  • Wajah Snow White yang diumpamakan putih cerah dan bibir merah bak mawar merah menyala

Dan mungkin beberapa lagi cerita yang saya kurang ingat dan tidak berapa pasti.

Daripada cerita-cerita dongeng masa kecil sebeginilah saya telah menyimpan angan bahawa pada satu hari nanti saya akan dapat bersiar-siar dan bermain di dalam taman ros yang sebegitu rupa, seperti yang digambarkan melalui lukisan-lukisan dalam buku-buku tersebut.

Hakikatnya, apabila dewasa angan-angan itu masih ada dan serupa, tetapi aplikasinya telah berubah. Saya meluahkan keghairahan yang sama tetapi dengan menghasilkan taman bunga ros daripada usaha dan titik peluh sendiri. Bukan sahaja bunga ros yang berkembangan di laman menjadi kepuasan, tetapi berkebun juga menjadi sesuatu yang menenangkan jiwa.



2 comments:

  1. samalah...saya pun peminat cerita fairytales..beauty&beast dsb nya...

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Dear Bro,

    I am Rashid from Senawang Negeri sembilan. I would like to collect all species of rose. can you email picture to me and i am very glad if u can give price too. I will self pickup the roses at your home.

    Thank you very much.

    Best Regards,

    Rashid
    arashids@yahoo.com

    ReplyDelete